contacts
logo
contacts

Vad är viktigt att tänka på gällande din städbeskrivning för trappstädning?

Städbeskrivningen dokumenterar det vi gemensamt kommer överens med kunden om rörande vad som skall städas i fastigheten och hur ofta innan vi påbörjar ett nytt kontrakt. Detta dokument en mycket viktig del i vår erbjudande. Det hjälper oss att erbjuda kunden bästa pris samt undvika eventuella missförstånd gällande städningen.

När det gäller en städbeskrivning för trappstädning är den absolut vanligaste städfrekvensen en gång i veckan men det skall tilläggas att det finns kunder som har behov/efterfrågar av att vissa delar av fasigheten som t.ex. entrén och tvättstugan behövs städas mera frekvent.

Det är tyvärr vanligt förekommande att en eller ibland flera boende i fastigheten missköter sig. På Smart Trappstädning har vi därför tagit fram flera smarta sätt att hjälpa föreningar med att minska eventuella problem och konflikter som kan uppstå.

Hur kan Smart Trappstädning minska eventuella problem och konflikter?

Det första vi gör är att tillsammans med fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen ser till att det finns stora och informativa skyltar om vilka ordningsregler som gäller i tvättstugan för att skapa bästa möjliga trivsel. Vi kan ge förslag till styrelsen men vi sätter självklart inte upp något som styrelsen inte har godkänt på förhand.

”Det skall vara svårt att göra fel och lätt att göra rätt för sig”. Ibland kan det behövas fler och bättre placerade papperskorgar för att slänga tvätt- sköljmedels förpackningar, oönskade kläder, ludd från torktumlare. Det är även viktigt att det finns en bra sopborste och skyffel samt trasa i fall någon råkar spilla ut något.

När det gäller trappstädningen sopas och våttorkas golven och räcken. Avfläckning av smuts på väggar är ett tillägg som vissa kunder vill addera till städbeskrivningen. Det vanligaste är man kommer överens med kunden om en viss höjdnivå som anges i deras städbeskrivning för trappstädning.

När det gäller hissar är det extremt viktigt att man ser till att det inte finns någon smuts i skåran för hissdörren. Det är tyvärr ett vanligt problem som ofta leder till problem med hissen och onödiga servicekostnader.

Inför starten av bolaget gjorde vi en omfattande analys av marknaden för trappstädning och entremattor. Vi intervjuade ett 20-tal fastighetsägare om deras trappstädning. Vi frågade dem om vad de saknade på marknaden, om de vanligaste problemen/klagomålen från boende/hyresgäster i fastigheten.

Miljövänlig trappstädning med kunnig personal

En av de vanligaste synpunkterna/klagomål när det gäller fastigheter är doften av för starka städmedel. En anledning till detta är att de städmedel som används är väldigt koncentrerade. Dessutom händer det att outbildade städare använder fel dosering vilket ger en alltför stark doft.

En outbildad städare kan tro att en extra stark doft blir ett tecken på att städning har skett. Vissa försöker dölja doften av något annat vilket kan göra det svårt för fastighetsägaren/förvaltaren att uppmärksamma ett underliggande problem med t.ex. ventilation eller fuktproblem.

En för stark doft är fel sätt att ”visa kunden” att en städning har skett. Det blir i de flesta fall inte heller mera rent bara för att man använder mera städmedel.

Smart Trappstädning genomgår alla städare en noggrann utbildning inom flera områden där bland annat vilken typ av städmedel som skall användas samt hur doseringen skall ske för bästa möjliga resultat. Vi använder endast miljövänliga städmedel som är Svanen märkta. Vi använder dessutom doftfria rengöringsmedel för att underlätta för eventuella allergiker/astmatiker i fastigheten.

Vi erbjuder samtliga kunder halvårsvis en gemensam utvärdering på plats i fastigheten. Är det något som du som kund undrar över går det självklart bra att ringa oss på 08-660 02 60 eller skicka ett mail till [email protected].

Vänligen se bild nedan för vår standard modell gällande städbeskrivning för trappstädning. Smart trappstädning får ofta beröm för att vi har en tydlig och överskådlig städinstruktion, men vi jobbar alltid på att bli ännu bättre.

Om du som existerande kund eller ny kund/ läsare har förslag på ytterligare förbättringar är vi mycket tacksamma för all feedback vi kan få för att bli ännu bättre.

Varmt välkommen att höra av er om ni har några frågor eller funderingar.

Mvh

Carl & Filip

Hur ser en städbeskrivning för trappstädning ut?

 

städbeskrivning för trappstädning

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *